Počasí i čísla v kalendáři nám dávají neomylně najevo, že letošní léto máme nadobro za sebou. Teplé a dlouhé dny jsou pryč, co ale není pryč je zdravý návyk obyvatel na vůně čerstvé bylinky. Ty se k nám vozí z celého světa a my se dnes podíváme odkud.
Trocha historie
Než se dostaneme k tomu, kde rostou i mimo naší sezónu bylinky, které se v rámci globalizace dostanou až na váš talíř, podíváme se pro kontext opět krátce do historie. Pohádky jsou plné babek kořenářek a snítek bylinek nebo látkových sáčků zavěšených pod stropem ve světnici. Proč se dlouhá staletí používaly převážně sušené byliny?
Odpověď není tak složitá, že? Tehdejší obyvatelé byli odkázáni na to, co si sami během sezóny nasbírali. Aby mohli bylinky používat celý rok, sklizená nať se sušila. Obchod s bylinkami samozřejmě fungoval, i ten “mezistátní”. Kapacita tehdejší logistiky se v žádném případě nedala srovnat s tou dnešní, koření bylo (a je) drahé.
Dnes si bylinku vypěstujete nebo koupíte
Dovoz čerstvých bylinek
Jak můžete vidět na krabičkách s bylinkami, nám nejbližší vývozci jsou Itálie, Španělsko a Řecko, tedy velké státy jižní Evropy s dlouhou tradicí zemědělství. Bedny se sklizenými čerstvými bylinkami tedy putují 1-3 tisíce kilometrů, nejčastěji v kamionech. Čím delší trasu bylinka podnikne, tím spíše jí urazí letecky, jako máta, koriandr nebo třeba bazalka cestující z Maroka, Izraele, Keni nebo Etiopie. Asi se shodneme, že chlazeným kamionem by byl takový výlet na moc dlouho. Zvýšený zájem o suroviny pro asijskou kuchyni zvýšil import čerstvého koření i z vzdálenějších zemí jako jsou Vietnam nebo Thajsko. U těch už jsme na letecké trase přes 9 000 km.
Na druhou stranu roste tlak spotřebitelů na větší maloobchodní řetězce. Nabídka konkurenceschopné ceny se stává menším a menším argumentem pro kompenzaci méně udržitelných dodávek leteckou dopravou. Aby byla letecká distribuce ekonomická, vyplňují palety s bylinkami volné sloty pro maximální vytížení kapacit letadel. Letecká distribuce ztrácí význam, pokud čerstvé zboží necestuje do cílové lokality prodeje, ale urazí ještě další tisíce kilometrů kamionem.